Huom! Suosittelemme, että maksupäätteen asennus tehdään yhdessä etätuen kanssa, niin voimme varmistaa, että kaikki menee oikein ja opastaa teidät alkuun. Voit pyytää asennuksen puh. 010-085 999. Edistyneet/kokeneet käyttäjät ja IT-tukihenkilöt ym. voivat tehdä asennuksen itse tämän ohjeen mukaan.
Pikalinkit: • Asetukset • Kauppiaskuitti/kuittikopio • eKassan asetukset • Tapahtumien lähetys/raportti/Päivän päätös
Nets Lane ja Desk päätteiden asennus, integraatio ja kytkentä on muuten täsmälleen sama, mutta Desk -päätteessä on kuittitulostin.
Nets Lane

Nets Desk

Kytkentä/johdot
Kytke ja lukitse kaapeli päätteen pohjaan ![]() |
Lukitse kaapeli mukana tulevilla ruuveilla. ![]() |
Kytke maksupäätteen ethernet -kaapeli modeemin tai reitittimen ethernet -porttiin (kuvassa merkitty punaisella).
Kytke lopuksi virtajohto virtapistokkeeseen, jolloin maksupääte käynnistyy. Kun maksupääte on käynnistynyt, ruudulla näkyy Nets -logo.
2. Päätteen asetukset
Päätteen näppäimet (voit isontaa kuvan klikkaamalla):
Tarkista päätteen asetukset (tarvitset kauppiaskortin). Kun pääte on perustilassa eli logo näkyy. Lue kauppiaskortti niin pääset Kauppiasmenu -valikkoon, tarkista seuraavat asetukset:
- Maksupäätteen valikkorakenne
- (Lue Kauppiaskortti kun pääte on perustilassa eli logo näkyy, niin pääset Kauppiasmenu:n)
- Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Yhteydet:
- Komm.typ: Ethernet
- Host IP address: 91.102.24.142 (yleensä valmiina)
- Host IP port: 9681 (yleensä valmiina, 9670 toimii myös)
- (voit palata Muuta -valikkoon punaisella napilla)
- Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Kassa:
- Kassa: Kyllä
- ECR IP: 212.226.157.243 (yleensä valmiina)
- ECR Portti: 6001 (yleensä valmiina)
- (voit palata Muuta -valikkoon punaisella napilla)
- Kauppiaskuitti / kuittikopio:
- Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Pääasetukset:
- Kopioi aina: Ei (Desk: jos jostain syystä haluat kauppiaan kuitin, aseta Kyllä, yleensä ei käytössä, kuitit tallentuvat kassaan sähköisenä.
Voit poistua valikosta punaisella napilla, jos muutit asetuksia, pääte käynnistyy uudestaan. Tarkista käynnistyksen jälkeen, että pääte saa verkko-yhteyden ja ECR symboli näkyy vihreänä.
Asetukset ekassaan
Kirjaudu ekassaan ja laita asetukset ao. ohjeen mukaan.
Avaa Maksupäätteet -sivu klikkaamalla ohjelman ylävalikosta Asetukset -> Maksupäätteet.
Maksupäätteet -sivulla näet listan käytössä olevista integroiduista maksupäätteistä. Voit lisätä uuden maksupäätteen klikkaamalla Lisää uusi maksupääte -näppäintä.
Yhteystyyppi Nets
Anna nimi esim. NetsLane1, Valitse Yhteystyyppi Nets, syötä Päätteen ID (löydät tarvittaessa Kauppiasmenu -> Parametrit -> Muuta -> Pääasetukset -> Terminal ID). Käyttäjänimi ja Salasana jätetään oletus/tyhjä jos pääte tilattiin Note Shot Oy:n kautta. Jos pääte tuli muualta, pyydä tunnukset päätteen toimittajalta.
Tee yhteystesti painamalla "YHTEYSTESTI" -painiketta, Tila -sarakkeeseen tulee teksti "Yhteystesti onnistui. Maksupääte on online tilassa. Yhdistetty: (päivä ja aika)", jos asetukset on oikein. Jos yhteystesti antaa virheen, tarkista virheilmoitus, päätteen yhteys, asetukset, ID ja että pääte on kytketty ko. Cloud tunnuksiin.
Jos pääte on kuittitulostimella varustettu Desk ja haluat tulostaa kuitit maksupäätteellä, aseta Tulostus -raksi. Lane päätteessä raksi jätetään aina pois.
Tapahtumien lähetys, päivän päätös, maksupääteraportti
Myyntipäivän jälkeen voit lähettää korttimaksupäätteen tapahtumat, päättää päivän ja tarkistaa maksupääteraportin. Kassa - > Asetukset -> Nets maksupäätteen toiminnot:
Monipankki / monen käyttäjän / moniyritys maksupäätteellä päivän päätös ja raportti pitää tehdä maksupäätteen valikosta.
Maksupäätteen tilitysraportit kirjanpitoa varten: https://merchantreporting.nets.eu/portal/auth/nets/formlogin
Ohjeet
Nets Viking Pika-ohje
Nets Viking käyttö-ohje
MyNets raportointipalvelu. (Tilaa tunnukset tästä jos ei ole)
Huom! Jos pääte hylkää kaikki sirukorttitapahtumat, mutta lähimaksu toimii, ota yhteys Nets tai katso ohje.
Yhteystiedot, asiakaspalvelu ja tuki
Maksupäätteen asennus ja tuki (Note Shot Oy) puh. 010-085 999 (ma-pe 8-16)Note Shot Oy asiakaspalvelun ollessa suljettu: Nets Maksupäätetuki (24/7) +358 0600 414243
Nets tilityspalvelut sähköposti settlement-FI(ät)nets.eu
Online tuki ja usein kysytyt kysymykset (Nets)
Katso seuraavaksi ohje "Korttimaksun vastaanottaminen"