Voit valita haluamasi kielen alasvetovalikosta. You can select your preferred language from the drop-down menu. Du kan välja önskat språk från rullgardinsmenyn.

Huom! Ohje on tarkoitettu e-kassaan integroitaville maksupäätteille.

Huom! Suosittelemme, että ensimmäisellä kerralla kun korttimaksu on jäänyt kesken, soita tukeemme, niin voimme käydä sen tarkemmin läpi. Toiminto sisältyy myös kassan käyttöönottokoulutukseen. Soita tarvittaessa 010-085 999.

Huom! Jos korttimaksu jää kesken, pitää se tarkistaa ja käsitellä loppuun Kesken -välilehdellä ennen seuraavaa korttimaksua. Kesken -välilehdellä tulisi olla maksimissaan 1-2 tapahtumaa.

Jos korttimaksu on aloitettu, mutta yhteys katkeaa kesken maksun tai kassa ei saa vastausta korttimaksusta, kesken jäänyt korttimaksu näkyy Kesken -välilehdellä.

Klikkaa ensin Muokkaa varataksesi tapahtuman muokkausta varten.

kesken jäänyt korttimaksu

Klikkaa "Tarkista päätteeltä" ja jatka tilanteen mukaan:
- Jos maksu löytyi (onnistunut tai epäonnistunut), jatka kohtaan 1.
- Jos maksua ei löydy päätteeltä, jatka kohtaan 2.

tarkista päätteeltä

 

1. Jos "Tarkista päätteeltä" -toiminto löytää korttimaksun (onnistunut tai epäonnistunut):

1.1 Jos maksu oli onnistunut ja tapahtuma maksettiin kokonaan, voit klikata "Päätä tapahtuma".

päätä tapahtuma

1.2 Jos maksu oli onnistunut, mutta maksu ei riitä kassatapahtumaan, voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa kassatapahtumaa eli maksaa sen loppuun. Ao. esimerkissä tapahtuman summa oli 50 eur, onnistunut korttimaksu 25 eur.

1.3 Jos maksu löytyi, mutta se oli epäonnistunut tai peruttu. Voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa tapahtumaa.

vie kassaan

 

2. Jos "Tarkista päätteeltä" ei löydä tapahtumaa:

a. Nets pääte

Jos tarkistus tehdään ohjeen mukaan heti kesken jääneen tapahtuman jälkeen, eikä päätteelle ole lähetetty muita tapahtumia, ilmoitus "Maksun tilaa ei muutettu koska päätteeltä ei löytynyt onnistuneita maksuja tälle tapahtumalle." on varma merkki, että maksu ei ole onnistunut ja voit valita tilaksi "Epäonnistui":
Nets pääte kesken jäänyt korttimaksu maksun tilaa ei muutettu

b. Poplapay pääte

Tarkista tapahtuma Poplapay Online Tools

2.1 Tarkista tapahtuma ja valitse maksulle manuaalisesti oikea tila. Voit valita tilan maksun oikealla puolella näkyvästä Muokkaa -napista.

2.3 Jatka sen mukaan oliko maksu onnistunut vai epäonnistunut.

2.4 Jos maksu oli onnistunut ja tapahtuma maksettiin kokonaan, voit klikata "Päätä tapahtuma".

päätä tapahtuma

2.5 Jos maksu oli onnistunut, mutta maksu ei riitä kassatapahtumaan, voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa kassatapahtumaa eli maksaa sen loppuun. Ao. esimerkissä tapahtuman summa oli 50 eur, onnistunut korttimaksu 25 eur.

2.6 Jos maksu oli epäonnistunut tai peruttu. Voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa tapahtumaa.

vie kassaan

 

Jos korttimaksu oli jäänyt kesken, mutta maksu oli onnistunut päätteellä. Kun seuraava korttimaksu aloitetaan, kassa voi tunnistaa onnistuneen maksun, jota ei ole kirjattu kassaan. Korttimaksu -ikkunalla tulee kysely, jossa voit ensin tulostaa kuitin kesken jääneestä tapahtumasta ja jatkaa sitten nykyistä tapahtumaa tai jatkaa vain nykyistä tapahtumaa. On suositeltavaa tulostaa kuitti ja tarkistaa tapahtuma.

 

Epäselvissä tilanteissa tai kysymyksissä voit soittaa tukeemme 010-085 999.

 

Katso myös ohje "Hyvitysmaksu tai maksun peruminen maksupäätteellä"

 

Palaa ohjeisiin