Huom! Ohje on tarkoitettu e-kassaan integroitaville maksupäätteille.

Huom! Suosittelemme, että ensimmäisellä kerralla kun korttimaksu on jäänyt kesken, soita tukeemme, niin voimme käydä sen tarkemmin läpi. Toiminto sisältyy myös kassan käyttöönottokoulutukseen. Soita tarvittaessa 010-085 999.

Huom! Jos korttimaksu jää kesken tai Kesken -välilehdellä on kesken jääneitä tapahtumia. On suositeltavaa tarkistaa ja käsitellä kesken jääneet tapahtumat mahdollisimman pian. "Tarkista päätteeltä" -toiminto käyttää maksupäätteen lyhytmuistia, joka muistaa 10 edellistä maksua, joten kesken jääneet tapahtumat pitää tarkistaa viimeistään ennen kuin 10 seuraavaa tapahtumaa tehdään. Kesken -välilehdellä tulisi olla maksimissaan 1-2 tapahtumaa.

Jos korttimaksu on aloitettu, mutta yhteys katkeaa kesken maksun tai kassa ei saa vastausta korttimaksusta, kesken jäänyt korttimaksu näkyy Kesken -välilehdellä.

Klikkaa ensin Muokkaa varataksesi tapahtuman muokkausta varten.

kesken jäänyt korttimaksu

Klikkaa Tarkista päätteeltä ja jatka tilanteen mukaan:
Jos maksu löytyi (onnistunut tai epäonnistunut), jatka kohtaan 1.
Jos maksua ei löydy päätteeltä (tulee ilmoitus "Maksutapahtumaa ei voitu tarkistaa"), jatka kohtaan 2.
Huom! Tarkistus käyttää maksupäätteen lyhyt muistia, joka muistaa 10 edellistä tapahtumaa, joten tarkista kesken jääneet maksut mahdollisimman pian.

tarkista päätteeltä

 

1. Jos "Tarkista päätteeltä" -toiminto löytää korttimaksun (onnistunut tai epäonnistunut):

1.1 Jos maksu oli onnistunut ja tapahtuma maksettiin kokonaan, voit klikata "Päätä tapahtuma".

päätä tapahtuma

1.2 Jos maksu oli onnistunut, mutta maksu ei riitä kassatapahtumaan, voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa kassatapahtumaa eli maksaa sen loppuun. Ao. esimerkissä tapahtuman summa oli 50 eur, onnistunut korttimaksu 25 eur.

1.3 Jos maksu löytyi, mutta se oli epäonnistunut tai peruttu. Voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa tapahtumaa.

vie kassaan

 

2. Jos "Tarkista päätteeltä" ei löydä tapahtumaa, tulee ilmoitus "Tapahtumaa ei voitu tarkistaa".

2.1 Tarkista tapahtuma maksupääteraportilta ja valitse maksulle manuaalisesti oikea tila. Voit valita tilan maksun oikealla puolella näkyvästä kynä/muokkaa symbolista.

2.3 Jatka sen mukaan oliko maksu onnistunut vai epäonnistunut.

2.4 Jos maksu oli onnistunut ja tapahtuma maksettiin kokonaan, voit klikata "Päätä tapahtuma".

päätä tapahtuma

2.5 Jos maksu oli onnistunut, mutta maksu ei riitä kassatapahtumaan, voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa kassatapahtumaa eli maksaa sen loppuun. Ao. esimerkissä tapahtuman summa oli 50 eur, onnistunut korttimaksu 25 eur.

2.6 Jos maksu oli epäonnistunut tai peruttu. Voit klikata "Vie kassaan" ja jatkaa tapahtumaa.

vie kassaan

 

Jos korttimaksu oli jäänyt kesken, mutta maksu oli onnistunut päätteellä. Kun seuraava korttimaksu aloitetaan, kassa voi tunnistaa onnistuneen maksun, jota ei ole kirjattu kassaan. Korttimaksu -ikkunalla tulee kysely, jossa voit ensin tulostaa kuitin kesken jääneestä tapahtumasta ja jatkaa sitten nykyistä tapahtumaa tai jatkaa vain nykyistä tapahtumaa. On suositeltavaa tulostaa kuitti ja tarkistaa tapahtuma.

 

Epäselvissä tilanteissa tai kysymyksissä voit soittaa tukeemme 010-085 999.

 

Katso myös ohje "Hyvitysmaksu tai maksun peruminen maksupäätteellä"